KAIO LUMA ZIKINA – Aresti gogoan (2000)

Estreinaldia: Azpeitiako Antzerki Topaketak, 2000ko Azaroak 25ean.

Ekoizpena: maskarada Antzerki Taldea

Fitxa Artistikoa: Dramaturgia: Patxo Telleriak (Gabriel Arestiren antzezlan, poema eta hitzaldieekin) Zuzendaritza: Carlos Panera. Aktoreak: Mikel Martinez eta Patxo Telleria. Kantak: Oskorri. Irudiak: Eneko Llorente. Perkusioa: Adolfo González

Leer / Descargar PDF >

Ez naiz mitozalea, baina  debilidade txiki bat daukat, Arestizalea naiz. Eta bai, neurri batean, mitifikatua daukat.

Atzera begira jarri eta ni neu harritzen naiz zenbatetan agertu den Arestiren irudia nire lanetan, zuzenean ala zeharka. Aurrena, Maskaradan sortu genuen «Harrizko Aresti hau» ikuskizuna izan zen, eta dudarik gabe nolabaiteko marka utzi zidan. Geroago etorri zen atal honetan erakusten dudan hau, «Kaio Luma Zikina».   Eta beranduago, agerpen puntualak egon dira, «Kontenedore Baten istorioak»-en,  «Ez Dok Hiru»-n, eta une honetan prestatzen gabiltzan azkeneko lenean, «Ghero»-n ere.

Zergatik? Bilbokoa zen, ni bezela, eta euskaldunberria ere. Baina hori azalekoa da. Bere ondarea da beragana lotzen nauena. Aresti  aspaldi hil zen, oraindik gazte xamar zelarik. Ordudanik gauza asko gertatu dira gure herri txiki honetan, eta gertatzen da posizio politiko desberdineko jende askok bere egiten dutela Arestiren ondare kultural-politikoa. Arestiren lagun minen zerrenda hartu eta deigarria da zein mutur desberdinetan dauden gaur egun: ezkerrekoak batzu, eskuinekoak besteak; hauek abertzaleak, horiek espainiazaleak.

Askotan entzun dudan galdera da hau: Aresti bizirik balego, non egongo litzateke? Nik ezin dut galdera horri erantzun, eta ez dut nahi. Nik une hartan egin, esan eta idatzi zuenagatik miresten dut. Euskaltasuna eta giza kontzientzia elkartzen aitzindaria izan zelako;  modernitatea ekarri zuelako ordurarte sotanadunen mendean zegoen eremura; sekulako ausardia erakutsi zuelako uneoro, niri falta zaidan, nik eduki nahiko nukeen ausardia, garesti, oso garesti ordaindu zuen ausardia, bakardadea eta arbuioarekin.

Soy poco mitómano. No lo soy en absoluto, creo. Pero si tuviera que elegir a un personaje que se asemeje en algo a un mito, ése es Gabriel Aresti . Por razones que seguramente escapan a lo racional, me siento unido a él.

Mi primer acercamiento serio a la figura de Aresti fue “Harrizko Aresti Hau”, obra de gran formato sobre la vida y la producción del poeta bilbaíno.

Años después, cuando yo ya tenía un pie y medio fuera de Maskarada, surgió la idea de montar un espectáculo de pequeño formato sobre el mismo tema, para poder acceder a circuitos a los que, por su gran formato, no pudimos acceder entonces.

Yo no ardía precisamente en deseos de trabajar con Maskarada, sentía la necesidad de cambiar de aires, pero dos cosas en ese proyecto inclinaron la balanza: una, la posibilidad de volver a trabajar textos de Aresti; otra, volver a compartir escena con Mikel Martinez, tras Marxkarada y Monstruo Sakratuak.

Escribí el texto dándole forma de conferencia. La estructura era bastante clara: yo era ARESTI y Mikel era NOARESTI, en todas sus variantes.

Acompañaba la puesta en escena el percusionista Adolfo Fernández, con un estilo eminentemente contemporáneo, que prestaba un ambiente sumamente sugerente.

De aquella gira recuerdo, sobre todo, las funciones de Bilbo Rock. En colaboración con el departamento de educación del Ayuntamiento de Bilbao, hicimos muchas actuaciones para escolares. No era una obra “fácil”, era más bien exigente, con pocas concesiones a lo comercial. Cabía pensar que “sonaría a chino” al público adolescente. Sin embargo, y con las evidentes excepciones, recuerdo con agrado la curiosidad y la buena acogida de muchos y muchas. Frecuentemente infravaloramos a las nuevas generaciones.

Categories: Besteak